Sunday, December 25, 2005

از اعتصاب کارگران شرکت واحد حمایت کنیم.

خواسته های کارگران اعتصابی:
افزایش حقوق، بهبود شرایط کار و بازنشستگی به موقع

جواب دولت
دستگیری رییس و اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

جواب مردم؟
حمایت ...حمایت ...از کارگران

حامیان:
کارگران ایران خودرو
کانون نویسندگان ایران
شورای ملی مقاومت
ایران نبرد
کانون وبلاگ نویسان ایران(پن لاگ)

(لطفا در تکمیل این لیست به من کمک کنید)


عکس گرفته شده از سایت زاگرس


برحذر باش...
تقدیم به کارگران شریف شرکت واحد

نمی توانی مرا خاموش کنی
من هزارانم
من بیشمارانم

نان مرا غصب کرده ای
تو می خوری
من نگاه میکنم

من کار میکنم
از توی مفت خور خیلی بیشتر
از تو که از دستانت خون میچکد
از تو که به جز قتل و غارت و تجاوز نمیدانی

از تو که به اسم خدا
هر چه نعمت را بر من حرام و بر خودت حلال کرده ای

من از تو درخواست نمی کنم
حقم را میخواهم
تو زور داری
اسلحه داری
زندان داری
مزدور داری

من شرف دارم
من هنوز انسان مانده ام

لطف هایت ارزانی خودت
من حقم را می طلبم
من نانم را می خواهم

اگر این نان را هم از من دریغ کنی
اگر مرا بکشی
زندانی کنی و یا زبانم را ببری

بدان که من
بیشمارانم
هزارنم
مشت من آهنین است و سرخ
مشتی با قوت هزاران

بر حذر باش از مشت من....


*********

اخبار اعتصاب

رادیو فردا
کارکنان شركت واحد اتوبوسراني اعتصاب صنفی خود را تا نتیجه نهائی ادامه خواهند داد: یک راننده اعتصابی
از ساعت شش بامداد روز یکشنبه کارکنان و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض به بی توجهی دولت به خواست های آنان و نیز دستگیر شدن رئیس و اعضای هیات مدیره سندیکا، دست به اعتصاب زدند. منصور اصانلو دبیر سندیکا از روز پنجشنبه همچنان در زندان اوین به سر می برد و ملاقات با او ممنوع شده است. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سندیکای کارگران و اعتصاب آنها را غیر قانونی قلمداد کرد و گفت تلاش شهرداری برای عادی ساختن رفت وآمد در شهر چندان کارساز نبود. منصور حیات غیبی از اعضای هیات مدیره سندیکا که شنبه شب بعد از چهار روز از زندان آزاد شد، در مصاحبه با رادیو فردا اعتصاب را صددرصد صنفی توصیف می کند و میگوید در 13 ساعت که از اعتصاب می گذرد مسئولان اقدامی برای مذاکره با کارگران اعتصابی انجام ندادند. وی می افزاید کارکنان شرکت واحد از مناطق ده گانه براي اعلام همبستگي به منطقه شش رفته اند و اعلام كردند اگر تا چهار روز هم طول بكشد، مي خواهند بمانند
(ادامه)

تحصن كاركنان شركت واحد اتوبوسراني تهران همچنان ادامه دارد: مصاحبه با نايب رئيس سنديكا
از ساعت شش بامداد روز یکشنبه کارکنان و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در اعتراض به بی توجهی دولت به خواست های آنان و نیز دستگیر شدن اعضای هیات مدیره سندیکای کارکنان شرکت، دست به اعتصاب زدند. ابراهيم مددي، نايب رئيس سنديكاي كاركنان شركت واحد در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: مديريت شركت واحد به همراه فرمانده پليس تهران سردار طلايي، شنبه شب در نشست كارگران منطقه شش شركت واحد در ساعت دو بامداد مذاكراتي انجام دادند كه از سوي كارگران خواسته هايي مطرح شد ولي به نتايج ملموسي نرسيد و متعاقب آن امروز (يكشنبه) صبح رانندگان مناطق مختلف نسبت به ترك كار از خودشان تحركاتي نشان دادند كه اوج آن در منطقه شش شركت واحد بود و از مناطق ديگري هم رانندگان به آنجا رفتند و با كاركنان آنجا كه به شكل تجمع و تحصن اعتراضات خودشان را اعلام كردند پيوستند و اين تحصن تا اكنون هم ادامه دارد و هيچ مقامي براي رفع اين مشكل اقدامي نكرده است.
(ادامه)


اجازه ملاقات با رئيس سنديكاي كارگري شركت واحد اتوبوسراني تهران، در زندان اوين داده نشد: مصاحبه با همسر منصور اصانلو
[ ساعت پيش ۲:۱۳ ] يكي از خواست هاي كاركنان اعتصاب كننده شركت واحد اتوبوسراني تهران، آزادي منصور اصانلو رئيس سنديكاي كارگري است كه از روز پنجشنبه در زندان اوين به سر مي برد و ملاقات با او ممنوع شده است. پروانه اصانلو همسر منصور اصانلو در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: امروز (يكشنبه) رفتم زندان اوين بلكه بتوانم ملاقات حضوري با آقاي اصانلو داشته باشم، ولي گفتند شما نمي توانيد ملاقات كنيد. خانم اصانلو مي گويد: هفت نفر از همكاران ايشان كه به اتفاق با هم دستگير شدند، شنبه شب آزاد شدند، ولي دوباره صبح تعداديشان دستگير شدند، آقاي اصانلو بي گناه در زندان هستند، مساله سنديكايي و صنفي بوده و اگر بخواهند برچسب ديگري به ايشان بزنند، قابل قبول نيست.
)ادامه)

گزارش خبری کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری تا ساعت 11 صبح از اعتصاب امروز کارگران شرکت واحد تهران

بنا به فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد از ساعات اولیه امروز رانندگان ناوگان حمل نقل اتوبوش شهری تهران دست از کار کشیده و در مناطق دهگانه دست به تجمع زدند.حضور نیروی انتظامی بویژه در مناطق پر تردد شهر چشمگیر است ، نیروی انتظامی مناطق دهگانه پایانه اتوبوسهای مسافر بری را احاطه کرده و دراین مناطق و برخی میادین و نقاط پر تردد شهر به همراه جرثقیلهای سنگین مستقر شده است. در برخی خیابانها اتوبوسهای بدون راننده پارک کرده است در میدان آذری از مینی بوسهای وزارت دفاع برای جابجایی مسافران استفاده میشود. در طول خیابان آزادی به طرف میدان انقلاب تعداد محدودی اتوبوس از مناطق شاد اباد ، نازی اباد و خانی اباد مشغول تردد هستند. برای کاستن از اثر اعتصاب در مناطق اصلی شهر اتوبوسهایی را از اطراف تهران به خطوط داخل شهر منتقل کرده اند. در مواردی رانندگان خطوط بیرون شهر تهران از امدن به خطوط داخل شهر امتناع میکنند. همچنین بنا به گزارشهای دریافتی در ساعت 12 شب گذشته 8 نفر از اعضای هیت مدیره سندیکای شرکت واحد آزاد شده اند که هم اکنون در منطقه 6 مشغول مذاکره با مسئولین میباشند. منصور اسانلو را ازاد نکرده اند و اعلام نموده اند که موارد اتهامی وی ربطی به سندیکا ندارد.توقفگاه خیابان آیت الله کاشانی – بلوار اسیااتوبوسها به ندرت در سطح خیابانها دیده میشوند. صف مردم در ایستگاهای اتوبوس طولانی است و همه مسافران چشم به یک جهت دارند. در قسمت ورودی توقفگاه خیابان ایت الله کاشانی خرده شیشه روی زمین پخش است که احتمالا از برخوردی بین رانندگان و اعتصاب شکنان حکایت دارد در محوطه توقفگاه حدود 400 راننده ایستاده اند و با هم صحبت میکنند.نیروی انتظامی با دو مینی بوس به همراه تعدادی سرباز با لباس سبز در مدخل درب ورودی مستقر شده است و جرثقیل راهنمایی و رانندگی با نرده های راه بندان آماده حوادث احتمالی هستند.پایانه صادقیه (مترو)در این پایانه مبدا حداقل 15 الی 20 خط جهت رفتن به نقاط مختلف شهر دایر میباشد. صف طولانی مردم حاکی از غیر عادی بودن اوضاع است. مردم به رئیس خط مراجعه میکنند و محترمانه میگویند: آقا حدود نیم ساعت است که ایستاده ایم و از اتوبوس خبری نیست ، یکی از مسئولین او را به کناری میکشد و میگوید خانم امروز اعتصاب است اگر خیلی عجله دارید با وسیله شخصی بروید. یک نفر میگوید خانم از روز پنج شنبه اعتصابشان را روی اینترنت اعلام کرده بودند، عده ای از دستگیری تعدادی از رهبران سندیکا صحبت میکنند و تاکید دارند که باید اعتصاب را تا آخر ادامه دهند. مردم در صف های اتوبوس با یکدیگر صحبت میکنند و علیرغم انتظار طولانی در موضع حمایت از اعتصاب رانندگان شرکت واحد میباشند.کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری 4/10/ 84
منبع خبر

اعتصاب رانندگان شروع شد "گزارش"وب لاگ کارنه:
امروز رانندگان اتوبوس در تهران اعتصاب كردند. اعتصاب هم شد و اكثر رانندگان شركت واحد سر كارشان حاضر نشدند. اما يك سئوال ممكن است بريتان پيش آيد! پس امروز حمل و نقل عمومي تهران توسط چه كساني انجام شد؟!امروز، به جاي رانندگان شركت واحد، رانندگان سپاه و ايران‌خودرو و سايپا را به كار گرفتند. عده‌اي بيسجي را هم كه توان كنترل اتوبوس‌هاي دنده اتوماتيك را داشتند، به خدمت گرفتند. اين‌ها را يكي از رانندگان سايپا برايم تعريف كرد.

چند سالي است كه مسير خانه تا محل كار را با اتوبوس طي مي‌كنم و مسيرم هم ثابت است. تمامي راننده‌هاي آن خط را هم تقريبا مي‌شناسم. امروز كه خواستم سوار اتوبوس شوم، ديدم هم اتوبوس‌ها تغيير كرده است و در خط خود نيستند و هم رانندگانش همه غريبه‌اند. خطي كه سوار مي‌شوم از مسيرهاي اصلي شهر است؛ سوار يكي از اتوبوس‌ها شدم. راننده هيچ يك از ايستگاه‌هاي بين راه را نمي شناخت. بعد از چند دقيقه كه با راننده گرم گرفتم، به من اعتماد كرد و جريان را گفت؛ گفت كه ديروز به رانندگان سرويس ايران خودرو و سايپا اعلام كرده‌اند كه همگي خود را براي امروز به ايستگاه‌هاي منطقه‌اي شركت واحد معرفي كنند. رئيس شركت واحد به هر يك از رانندگاني كه امروز جاي رانندگان شركت واحد كار كند، مبلغ 20 هزار تومان پرداخت مي‌كند.راستش حسابي عصبي شده بودم. شركت واحد به رانندگان خودش حاضر نيست تحت هيچ عنواني كمك كند اما اعلام كرده كه به راننده‌هاي سپاه و سايپا و ايران خودرو هر نفر بيست هزار تومان در روز پرداخت مي‌كند. يعني اگر تا آخر ماه كار كنند، حدود پانصد هزار تومان حقوق هر نفر مي‌شود.

رو كردم به راننده و گفتم تو چطور حاضر شدي جاي همكارت در شركت واحد حاضر شوي و كار او را انجام دهي؟ به نظرت كارت اخلاقي بوده با توجه به اينكه هر دو راننده هستيد و همكار؟ او گفت: به خدا مجبور شدم. پيشنهادشان در واقع پيشنهاد نبود، امري بود! اگر امروز اين اتوبوس را راه نمي‌انداختم، قطعا خودم بيكار مي‌شدم. آنها يك جمع بزرگ هستند اما ما جمع كوچكي هستيم و تازه بيشتري‌ها قبول كردند بيست هزار تومان را و خيلي هم شاد بودند.مانده بودم به اين راننده چه بگويم. بنده خدا با حالتي نزار مي‌گفت كه تهديد شده است. مجبور شده؛ وگرنه كه خودش روزي راننده شركت واحد بوده و حالشان را مي‌داند. شايد باورش مشكل باشد، اما به گفته اين راننده حق نهار راننده‌هاي شركت واحد در روز 30 تومان است. سي تا تك توماني! شگفت زده شده بودم؛ مگر مي شود؟! روز قبل كه با راننده‌اي از شركت واحد صحبت مي‌كردم، مي‌گفت: " شغل ما كه جزو مشاغل دشوار است و بايد طبق قانون 32 روز مرخصي داشته باشيم، بيست روز هم در سال مرخصي نمي‌دهند و اگر از صبح ساعت شش تا هشت شب تمام وقت در خيابان‌هاي شلوغ تهران دنده عوض كنيم، تنها دويست و پنجاه هزار تومان دستمزد ماهيانه‌مان مي‌شود." چيزي در حدود ده هزار تومان در روز آن هم دو شيفت. در صورتيكه رئيس شركت واحد قرار است به رانندگان جايگزين در روز بيست هزار تومان دستمزد بدهد. حدودا دو برابر!
نمي‌خواهم در مشكلات صنفي رانندگان داخل شوم. مشكل‌شان‌ صنفي ست، اين چند خط را هم كه نوشتم جهت اطلاع نوشتم. اما چند سئوال دارم؛ به راستي لج و لجبازي مديران شركت واحد با رانندگان واحد براي چيست؟ مگر اينها برده هستند كه به خواسته‌هايشان توجه نمي‌كنند؟ چرا به رانندگان جايگزين قرار است حقوق دو برابر پرداخت ‌شود؟ چرا همين مبلغ را براي رانندگان خود در نظر نمي‌گيرند.رانندگان شركت واحد در ادامه اعتصاب امروز و با توجه به جايگزين شدن رانندگان نهاد‌هاي ديگر، تهديد كرده‌اند كه از فردا در مناطق شركت واحد جلوي خروج اتوبوس‌ها را خواهند گرفت و در صورت مقاومت، شيشه‌هاي دستگاه‌ها را خواهند شكست. http://carneh.blogspot.com/2005/12/blog-post_25.html

No comments:

Post a Comment

از اعتصاب کارگران شرکت واحد حمایت کنیم.

خواسته های کارگران اعتصابی:
افزایش حقوق، بهبود شرایط کار و بازنشستگی به موقع

جواب دولت
دستگیری رییس و اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

جواب مردم؟
حمایت ...حمایت ...از کارگران

حامیان:
کارگران ایران خودرو
کانون نویسندگان ایران
شورای ملی مقاومت
ایران نبرد
کانون وبلاگ نویسان ایران(پن لاگ)

(لطفا در تکمیل این لیست به من کمک کنید)


عکس گرفته شده از سایت زاگرس


برحذر باش...
تقدیم به کارگران شریف شرکت واحد

نمی توانی مرا خاموش کنی
من هزارانم
من بیشمارانم

نان مرا غصب کرده ای
تو می خوری
من نگاه میکنم

من کار میکنم
از توی مفت خور خیلی بیشتر
از تو که از دستانت خون میچکد
از تو که به جز قتل و غارت و تجاوز نمیدانی

از تو که به اسم خدا
هر چه نعمت را بر من حرام و بر خودت حلال کرده ای

من از تو درخواست نمی کنم
حقم را میخواهم
تو زور داری
اسلحه داری
زندان داری
مزدور داری

من شرف دارم
من هنوز انسان مانده ام

لطف هایت ارزانی خودت
من حقم را می طلبم
من نانم را می خواهم

اگر این نان را هم از من دریغ کنی
اگر مرا بکشی
زندانی کنی و یا زبانم را ببری

بدان که من
بیشمارانم
هزارنم
مشت من آهنین است و سرخ
مشتی با قوت هزاران

بر حذر باش از مشت من....


*********

اخبار اعتصاب

رادیو فردا
کارکنان شركت واحد اتوبوسراني اعتصاب صنفی خود را تا نتیجه نهائی ادامه خواهند داد: یک راننده اعتصابی
از ساعت شش بامداد روز یکشنبه کارکنان و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض به بی توجهی دولت به خواست های آنان و نیز دستگیر شدن رئیس و اعضای هیات مدیره سندیکا، دست به اعتصاب زدند. منصور اصانلو دبیر سندیکا از روز پنجشنبه همچنان در زندان اوین به سر می برد و ملاقات با او ممنوع شده است. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سندیکای کارگران و اعتصاب آنها را غیر قانونی قلمداد کرد و گفت تلاش شهرداری برای عادی ساختن رفت وآمد در شهر چندان کارساز نبود. منصور حیات غیبی از اعضای هیات مدیره سندیکا که شنبه شب بعد از چهار روز از زندان آزاد شد، در مصاحبه با رادیو فردا اعتصاب را صددرصد صنفی توصیف می کند و میگوید در 13 ساعت که از اعتصاب می گذرد مسئولان اقدامی برای مذاکره با کارگران اعتصابی انجام ندادند. وی می افزاید کارکنان شرکت واحد از مناطق ده گانه براي اعلام همبستگي به منطقه شش رفته اند و اعلام كردند اگر تا چهار روز هم طول بكشد، مي خواهند بمانند
(ادامه)

تحصن كاركنان شركت واحد اتوبوسراني تهران همچنان ادامه دارد: مصاحبه با نايب رئيس سنديكا
از ساعت شش بامداد روز یکشنبه کارکنان و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در اعتراض به بی توجهی دولت به خواست های آنان و نیز دستگیر شدن اعضای هیات مدیره سندیکای کارکنان شرکت، دست به اعتصاب زدند. ابراهيم مددي، نايب رئيس سنديكاي كاركنان شركت واحد در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: مديريت شركت واحد به همراه فرمانده پليس تهران سردار طلايي، شنبه شب در نشست كارگران منطقه شش شركت واحد در ساعت دو بامداد مذاكراتي انجام دادند كه از سوي كارگران خواسته هايي مطرح شد ولي به نتايج ملموسي نرسيد و متعاقب آن امروز (يكشنبه) صبح رانندگان مناطق مختلف نسبت به ترك كار از خودشان تحركاتي نشان دادند كه اوج آن در منطقه شش شركت واحد بود و از مناطق ديگري هم رانندگان به آنجا رفتند و با كاركنان آنجا كه به شكل تجمع و تحصن اعتراضات خودشان را اعلام كردند پيوستند و اين تحصن تا اكنون هم ادامه دارد و هيچ مقامي براي رفع اين مشكل اقدامي نكرده است.
(ادامه)


اجازه ملاقات با رئيس سنديكاي كارگري شركت واحد اتوبوسراني تهران، در زندان اوين داده نشد: مصاحبه با همسر منصور اصانلو
[ ساعت پيش ۲:۱۳ ] يكي از خواست هاي كاركنان اعتصاب كننده شركت واحد اتوبوسراني تهران، آزادي منصور اصانلو رئيس سنديكاي كارگري است كه از روز پنجشنبه در زندان اوين به سر مي برد و ملاقات با او ممنوع شده است. پروانه اصانلو همسر منصور اصانلو در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: امروز (يكشنبه) رفتم زندان اوين بلكه بتوانم ملاقات حضوري با آقاي اصانلو داشته باشم، ولي گفتند شما نمي توانيد ملاقات كنيد. خانم اصانلو مي گويد: هفت نفر از همكاران ايشان كه به اتفاق با هم دستگير شدند، شنبه شب آزاد شدند، ولي دوباره صبح تعداديشان دستگير شدند، آقاي اصانلو بي گناه در زندان هستند، مساله سنديكايي و صنفي بوده و اگر بخواهند برچسب ديگري به ايشان بزنند، قابل قبول نيست.
)ادامه)

گزارش خبری کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری تا ساعت 11 صبح از اعتصاب امروز کارگران شرکت واحد تهران

بنا به فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد از ساعات اولیه امروز رانندگان ناوگان حمل نقل اتوبوش شهری تهران دست از کار کشیده و در مناطق دهگانه دست به تجمع زدند.حضور نیروی انتظامی بویژه در مناطق پر تردد شهر چشمگیر است ، نیروی انتظامی مناطق دهگانه پایانه اتوبوسهای مسافر بری را احاطه کرده و دراین مناطق و برخی میادین و نقاط پر تردد شهر به همراه جرثقیلهای سنگین مستقر شده است. در برخی خیابانها اتوبوسهای بدون راننده پارک کرده است در میدان آذری از مینی بوسهای وزارت دفاع برای جابجایی مسافران استفاده میشود. در طول خیابان آزادی به طرف میدان انقلاب تعداد محدودی اتوبوس از مناطق شاد اباد ، نازی اباد و خانی اباد مشغول تردد هستند. برای کاستن از اثر اعتصاب در مناطق اصلی شهر اتوبوسهایی را از اطراف تهران به خطوط داخل شهر منتقل کرده اند. در مواردی رانندگان خطوط بیرون شهر تهران از امدن به خطوط داخل شهر امتناع میکنند. همچنین بنا به گزارشهای دریافتی در ساعت 12 شب گذشته 8 نفر از اعضای هیت مدیره سندیکای شرکت واحد آزاد شده اند که هم اکنون در منطقه 6 مشغول مذاکره با مسئولین میباشند. منصور اسانلو را ازاد نکرده اند و اعلام نموده اند که موارد اتهامی وی ربطی به سندیکا ندارد.توقفگاه خیابان آیت الله کاشانی – بلوار اسیااتوبوسها به ندرت در سطح خیابانها دیده میشوند. صف مردم در ایستگاهای اتوبوس طولانی است و همه مسافران چشم به یک جهت دارند. در قسمت ورودی توقفگاه خیابان ایت الله کاشانی خرده شیشه روی زمین پخش است که احتمالا از برخوردی بین رانندگان و اعتصاب شکنان حکایت دارد در محوطه توقفگاه حدود 400 راننده ایستاده اند و با هم صحبت میکنند.نیروی انتظامی با دو مینی بوس به همراه تعدادی سرباز با لباس سبز در مدخل درب ورودی مستقر شده است و جرثقیل راهنمایی و رانندگی با نرده های راه بندان آماده حوادث احتمالی هستند.پایانه صادقیه (مترو)در این پایانه مبدا حداقل 15 الی 20 خط جهت رفتن به نقاط مختلف شهر دایر میباشد. صف طولانی مردم حاکی از غیر عادی بودن اوضاع است. مردم به رئیس خط مراجعه میکنند و محترمانه میگویند: آقا حدود نیم ساعت است که ایستاده ایم و از اتوبوس خبری نیست ، یکی از مسئولین او را به کناری میکشد و میگوید خانم امروز اعتصاب است اگر خیلی عجله دارید با وسیله شخصی بروید. یک نفر میگوید خانم از روز پنج شنبه اعتصابشان را روی اینترنت اعلام کرده بودند، عده ای از دستگیری تعدادی از رهبران سندیکا صحبت میکنند و تاکید دارند که باید اعتصاب را تا آخر ادامه دهند. مردم در صف های اتوبوس با یکدیگر صحبت میکنند و علیرغم انتظار طولانی در موضع حمایت از اعتصاب رانندگان شرکت واحد میباشند.کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری 4/10/ 84
منبع خبر

اعتصاب رانندگان شروع شد "گزارش"وب لاگ کارنه:
امروز رانندگان اتوبوس در تهران اعتصاب كردند. اعتصاب هم شد و اكثر رانندگان شركت واحد سر كارشان حاضر نشدند. اما يك سئوال ممكن است بريتان پيش آيد! پس امروز حمل و نقل عمومي تهران توسط چه كساني انجام شد؟!امروز، به جاي رانندگان شركت واحد، رانندگان سپاه و ايران‌خودرو و سايپا را به كار گرفتند. عده‌اي بيسجي را هم كه توان كنترل اتوبوس‌هاي دنده اتوماتيك را داشتند، به خدمت گرفتند. اين‌ها را يكي از رانندگان سايپا برايم تعريف كرد.

چند سالي است كه مسير خانه تا محل كار را با اتوبوس طي مي‌كنم و مسيرم هم ثابت است. تمامي راننده‌هاي آن خط را هم تقريبا مي‌شناسم. امروز كه خواستم سوار اتوبوس شوم، ديدم هم اتوبوس‌ها تغيير كرده است و در خط خود نيستند و هم رانندگانش همه غريبه‌اند. خطي كه سوار مي‌شوم از مسيرهاي اصلي شهر است؛ سوار يكي از اتوبوس‌ها شدم. راننده هيچ يك از ايستگاه‌هاي بين راه را نمي شناخت. بعد از چند دقيقه كه با راننده گرم گرفتم، به من اعتماد كرد و جريان را گفت؛ گفت كه ديروز به رانندگان سرويس ايران خودرو و سايپا اعلام كرده‌اند كه همگي خود را براي امروز به ايستگاه‌هاي منطقه‌اي شركت واحد معرفي كنند. رئيس شركت واحد به هر يك از رانندگاني كه امروز جاي رانندگان شركت واحد كار كند، مبلغ 20 هزار تومان پرداخت مي‌كند.راستش حسابي عصبي شده بودم. شركت واحد به رانندگان خودش حاضر نيست تحت هيچ عنواني كمك كند اما اعلام كرده كه به راننده‌هاي سپاه و سايپا و ايران خودرو هر نفر بيست هزار تومان در روز پرداخت مي‌كند. يعني اگر تا آخر ماه كار كنند، حدود پانصد هزار تومان حقوق هر نفر مي‌شود.

رو كردم به راننده و گفتم تو چطور حاضر شدي جاي همكارت در شركت واحد حاضر شوي و كار او را انجام دهي؟ به نظرت كارت اخلاقي بوده با توجه به اينكه هر دو راننده هستيد و همكار؟ او گفت: به خدا مجبور شدم. پيشنهادشان در واقع پيشنهاد نبود، امري بود! اگر امروز اين اتوبوس را راه نمي‌انداختم، قطعا خودم بيكار مي‌شدم. آنها يك جمع بزرگ هستند اما ما جمع كوچكي هستيم و تازه بيشتري‌ها قبول كردند بيست هزار تومان را و خيلي هم شاد بودند.مانده بودم به اين راننده چه بگويم. بنده خدا با حالتي نزار مي‌گفت كه تهديد شده است. مجبور شده؛ وگرنه كه خودش روزي راننده شركت واحد بوده و حالشان را مي‌داند. شايد باورش مشكل باشد، اما به گفته اين راننده حق نهار راننده‌هاي شركت واحد در روز 30 تومان است. سي تا تك توماني! شگفت زده شده بودم؛ مگر مي شود؟! روز قبل كه با راننده‌اي از شركت واحد صحبت مي‌كردم، مي‌گفت: " شغل ما كه جزو مشاغل دشوار است و بايد طبق قانون 32 روز مرخصي داشته باشيم، بيست روز هم در سال مرخصي نمي‌دهند و اگر از صبح ساعت شش تا هشت شب تمام وقت در خيابان‌هاي شلوغ تهران دنده عوض كنيم، تنها دويست و پنجاه هزار تومان دستمزد ماهيانه‌مان مي‌شود." چيزي در حدود ده هزار تومان در روز آن هم دو شيفت. در صورتيكه رئيس شركت واحد قرار است به رانندگان جايگزين در روز بيست هزار تومان دستمزد بدهد. حدودا دو برابر!
نمي‌خواهم در مشكلات صنفي رانندگان داخل شوم. مشكل‌شان‌ صنفي ست، اين چند خط را هم كه نوشتم جهت اطلاع نوشتم. اما چند سئوال دارم؛ به راستي لج و لجبازي مديران شركت واحد با رانندگان واحد براي چيست؟ مگر اينها برده هستند كه به خواسته‌هايشان توجه نمي‌كنند؟ چرا به رانندگان جايگزين قرار است حقوق دو برابر پرداخت ‌شود؟ چرا همين مبلغ را براي رانندگان خود در نظر نمي‌گيرند.رانندگان شركت واحد در ادامه اعتصاب امروز و با توجه به جايگزين شدن رانندگان نهاد‌هاي ديگر، تهديد كرده‌اند كه از فردا در مناطق شركت واحد جلوي خروج اتوبوس‌ها را خواهند گرفت و در صورت مقاومت، شيشه‌هاي دستگاه‌ها را خواهند شكست. http://carneh.blogspot.com/2005/12/blog-post_25.html

0 comments:

Post a Comment