Friday, May 28, 2004

زلزله در شمال ایران

بنا بر گزارشها امروز بعد از ظهر زلزله شمال ایران رالرزانده است.زلزله به شدت زلزله بم بوده اما چون عمق بیشتری داشته قدرت تخریبش به اندازه زلزله بم نبوده است.

زلزله یک بلای طبیعی است. با اینکه ایران کشوری زلزله خیز است به یمن دولتهای بی لیاقت ومفتخور همیشه در بلایای طبیعی متحمل خسارات فراوان شده است.

همه هنر آقایان این است که مردم را به خواندن نماز آیات دعوت کنند.

خوب است که در سانسور و شکنجه و اعدام و رشوه خواری یا در رعایت مدل عبای خاتمی آخرین مدو تکنولوژی به کار گرفته میشود اما در حفظ امنیت مردم از نماز و دعا فراتر نمی روند.( برای اینکه خرجی ندارد!)

به هر جهت به دلیل اینکه بسیاری از سایتهای حبری فیلتر شده است و به اخبار دولتی هم مثل همیشه اعتمادی نیست من سعی خواهم کرد احبار زلزله رااز جاهای محتلف اینجا بنویسم.. شما هم اگر حبری دارید در نظر خواهی بنویسید.

ضمنا شبح عزیز و دوستان دیگر هم در این باره نوشته اند.




-----------------------------
همبستگی ملی

حداقل دوازده نفر از هموطنان در زلزله عصر جمعه در شمال كشور جان خود را از دست داده اند.
Fri, 28/05/2004 - 16:23
گزارشها حاكي از كشته شدن حداقل دوازده نفر در زلزله عصر جمعه در صفحات شمالي كشور است.اما آمار تلفات كه از سوي منابع مختلف در رژيم آخوندي ارائه مي شود، ضد و نقيض است.
– خبرگزاري فرانسه به نقل از ”راديو و تلويزيون دولتي“ گزارش داد, تعداد نامشخصي از مردم كشته شده اند. همين خبرگزاري به نقل از خبرگزاري رسمي رژيم(ايرنا) گزارش داد كه منابع بيمارستاني گفته اند پنج نفر در منطقه نور جان خود را از دست داده اند و بيست نفر زخمي شده اند.
.
جزايري(رئيس ستاد حوادث غير مترقبه كشور) گفت در استان قزوين در منطقه رودبار الموت, در روستاي گادرخان, به چند واحد مسكوني خسارت وارد شده و يك نفر هم در آنجا جان خود را از دست داده است. اما هلال احمر اعلام كرد كه در قزوين دو نفر كشته شده اند.
تلويزيون رژيم اعلام كرد: ”بر اساس اعلام ستاد حوادث غير مترقبه استان قزوين, متأسفانه در مناطق روستايي روبار شهرستان و رودبار الموت و همينطور برخي از مناطق روستايي آبيك, موجب خسارت جاني و مالي شد.
.
شدت زلزله 2/6 ريشتر و زمان وقوع آن هفده و ده دقيقه گزارش شده است.مركز زلزله در برخي گزارشها ساري و در برخي گزارشها چالوس و يا بلده گفته شده است. به علت بزرگي زلزله، تكانهاي آن در تهران و شماري از استانهاي ديگر كشور (مركزي، قم، زنجان، گيلان،اصفهان) احساس شده است.
بعداز ظهر جمعه ،تكانهاي لزله مردم تهران را وحشتزده كرد و بسياري از خانه هاي خود بيرون ريختند
يك استاد ژئومورفولژي دانشگاه تربيت مدرس گفت: در منطقه البرز مركزي گسلهاي فراواني وجود دارد كه مشغول فعاليت هستند.زلزله اي كه اتفاق افتاده مربوط به گسلهاي فعال شمال تهران است. كه البته با تهران فاصله دارد ولي مركز اين زمين لرزه در يوش و بلده بوده است. طول و عرض جغرافيايي اون دقيقاً 36 درجه و 27دقيقه شمالي و 51درجه و 57دقيقه شرقي هست. عمق زلزله, 1/26 كيلومتري زمين بوده و فاصله مستقيمش با شهر تهران 69كيلومتر است.“

درباره خسارتهاي ناشي از زلزله نيز تاكنون گزارش جامع و دقيقي ارائه نشده است.
ستاد حوادث غيرمترقبه اعلام كرد:زلزله در تهران به منازل مسكوني خسارت زد. بر اثر اين زمين لرزه به برخي ساختمانهاي در مناطق 2 و 5شهرداري تهران, خساراتي وارد شد.
برخي شيشه هاي ساختمانها شكست و ديوارها وستونها ترك برداشته شد. تأسيسات برخي از ساختمانها با وقوع اين زمين لرزه خسارت ديد.
شكستگي لوله ها و قطع كابلهاي برق از جمله خسارتهاي وا رد شده است. داود زارعيان مدير كل شركت مخابرات ايران گفت شبكه هاي تلفن ثابت دربرخي نقاط كشور قطع شده است».
ستاد حوادث غير مترقبه استانداري مازندران اعلام كرد: بر اساس گزارشها اوليه زمين لرزه در برخي روستاهاي مناطق بلده. كجور, مرزن آباد در جنوب شهرستانهاي نور وچالوس, باعت تخريب تعدادي از واحداهاي مسكوني گرديد

زمين لرزه, هم چنين موجب ريزشهايي در جاده كندوان (كرج-چالوس) شده است و خطر ريزش همچنان وجود دارد. در حد فاصل منطقه سياه بيشه تا چالوس در چند نقطه, كوه ريزش كرده است.
متعاقباً نيروي انتظامي رژيم اعلام كرد: جاده چالوس بر اثر زمين لرزه ازعصر امروز تا اطلاع بعدي بسته است...
----------------------------

اخبار روز

بيست نفر به دليل ريزش كوه در جاده كندوان جان سپردند

سه نفردر الموت قزوين كشته شده‌‏اند و تعداد مجروحين و كشته‌‏شدگان شهرستان‌‏های مرزن‌‏آباد, كلاردشت و بلده هنوز اعلام نشده افزود

جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۲ – ۲۸ مه ۲۰۰۴

تهران-خبرگزاری كار ايران: رئيس مركز كنترل و فرماندهی نيروی انتظامی گفت: در حال حاضر جاده كندوان به طور كامل بسته است و خودروهايی كه در جاده مانده‌ بودند تخليه شده‌‏اند.
سردار محمد رويانيان رئيس مركز كنترل و فرماندهی نيروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين مطلب, افزود: درحد فاصل هراز - كن به سمت تهران سنگ‌‏های بزرگی در مسافتی كمتر از يك كيلومتر به سطح جاده سقوط كرده‌‏اند كه اين مسير شرايط بسيار بحرانی دارند. رويانيان گفت: بيست نفر به دليل ريزش كوه در جاده كندوان جان سپردند و هشتاد نفر در جاده مجروح شده‌‏اند. كه تعدادی از آنها به بيمارستان منتقل گشته‌‏اند.
وی در خصوص وضعيت شهرستان قزوين, گفت: در الموت قزوين حدود يازده نفر مجروح و سه نفر كشته شده‌‏اند و در مناطق روستايی بسياری از منازل تخريب شده‌‏اند.
وی با اشاره به اينكه تعداد مجروحين و كشته‌‏شدگان شهرستان‌‏های مرزن‌‏آباد, كلاردشت و بلده هنوز اعلام نشده افزود: نيروی انتظامي, يگان ويژه و پليس راه به طور صددرصد در مناطق حادثه ديده حضور دارند و برای تامين امنيت اين مناطق تلاش مي‌‏كنند.
رويانيان خاطرنشان كرد: از ساعات اوليه وقوع زلزله ارتباط ما با مناطق حادثه ديده برقرار شده و به كليه واحدهای انتظامی دستور داديم هرگونه تخريب و ضرر و زيان جانی و مالی را به ما اعلام كنند.
وی گفت: نيروهای كمكی از شهرهای مختلف به منطقه زلزله‌‏ديده به ويژه چالوس و كندوان اعزام شد‌‏ه‌‏اند و تمام سازمان‌‏ها همچون هلال احمر و راه‌‏داری برای كمك به زلزله‌‏ديدگان به مناطق حادثه‌‏ديده فرستاده شده‌‏اند.



--------------------

روشنگری



زلزله در شمال ايران
خبرهای رسيده از تهران حاکی از آن است که خساراتى به مناطق 2 و 5 وارد شده است. منابع دولتى هنوز در اين مورد خبرى را منتشر نكرده اند



روشنگرى : گزارشا ت مستقيم از تهران و نيز خبرگزاری های غربی از وقوع زلزله در شمال ايران خبر داده اند. بنا بر خبرهاى رسيده از تهران خساراتى به مناطق 2 و 5 تهران وارد شده است. منابع دولتى در مورد خسارات تهران خبرى را منتشر نكرده اند و همينطور از خسارات و تلفات در شهرهای شمال مازندران كه مركز اصلى زمين لرزه بوده تا لحظه درج اين گزارش،هنوز خبری ارائه نشده است.خبرگزاری سی ان ان شدت زلزله را 2/6 ريشتر ذکر کرده است.در ميان مردم شايع است که کارشناسنان گفته اند اين تکان های پيش زلزله است . همين امر باعث وحشت مردم شده است.

مجموعه اخباری که در اين رابطه در رسانه های ايران منتشر شده است از اين قرار است.

زمين‌لرزه‌اى نسبتا شديد بعد از ظهر حدود ساعت 17:10 دقيقه امروز تهران را لرزاند.
به گزارش خبرنگار ?حوادث? ايسنا، اين زمين‌لرزه موجب ترس و وحشت شهروندان تهرانى و رفتن آنها به خيابانها و كوچه‌ها شد.

اخبار بدست آمده حاكى است اين زمين‌لرزه در كرج، اسلامشهر، رباط كريم ، آبيك ، قزوين و ديگر شهر‌هاى اطراف تهران نيز احساس شده است.
هنوز مركز و شدت ميزان وقوع اين زمين‌لرزه اعلام نشده است.

اخبار تكميلى متعاقبا ارسال مي‌شود. به گزارش خبرگزارى فارس بر اثر زمين‌لرزه نسبتاً شديد كه ساعت 17 و 10 دقيقه امروز روى داد، شهرستان‌هاى مختلف استانهاى گلستان، مازندران، گيلان، تهران، قم، اصفهان، مركزي، زنجان، اردبيل و آذربايجان شرقى به شدت لرزيدند. زلزله شديد در استان مازندران موجب وحشت شديد مردم شد و بسيارى از شهروندان شهرستانهاى اين استان سراسيمه از خانه‌هاى خود خارج شدند.

در حال حاضر نيز از بيم تكرار زلزله بسيارى از مردم در خيابانها به سر مى برند.
رئيس پژوهشکده سوانح طبيعى اعلام کرد که زلزله علاوه بر تهران ، قم ، سارى ، قزوين ، کرج و رباط کريم را هم لرزانده است .
سيد محمود فاطمه عقدا در گفتگو با خبرنگار اجتماعى مهر افزود: زلزله اى که چند لحظه قبل تهران را لرزاند در استانهاى قم ، سارى ، قزوين ، کرج و ربا ط کريم را نيز لرزاند.
وى افزود: هنوز مرکز و اندازه دقيق زلزله مشخص نشده ولى زلزله اى نسبتا شديد بوده و احتمال پس لرزه هاى بعدى وجود دارد چنانچه اين زلزله زلزله اصلى باشد از اين پس بايد منتظر پس لرزه باشيم و چنانچه اين زلزله ، زلزله اصلى نباشد امکان اين که زلزله اصلى در راه باشد وجود دارد. در نتيجه توصيه مى شود مردم ضمن حفظ آرامش خود يه مسائل ايمنى توجه داشته باشند .
رييس امداد و نجات هلال احمر اعلام كرد: نيروهاى هلال احمر آمادگى كامل براى ارايه خدمات پزشكى و درمانى به زلزله زدگان را دارد.
بيژن دفترى, رييس امداد و نجات هلال احمر, در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعى ايلنا, گفت: مركز اصلى بروز زلزله تهران مشخص نيست و متاسفانه هنوز ارتباطى با موسسه ژئوفيزيك برقرار نشده است.
وى افزود: بخش‌‏هايى از تهران, اسلام‌‏شهر, گيلان و مازندران دچار زلزله شده‌‏اند؛ اما آسيب جسمى به كسى وارد نشده است.
به گفته دفترى, برخى ساختمان‌‏ها ريزش كرده‌‏اند كه با توجه به شرايط و موقعيت تهران كه خود به خود برخى ساختمان‌‏هاى فرسوده در حال ريزش هستند, بسيار طبيعى است.


-----------------------------
رادیو فردا


بيش از 90 تن از اهالي مرزن آباد در زلزله امروز ايران زخمي شدند
در مرزن آباد، بيش از 90 تن در اثر زلزله زخمي شدند. حدود 50 ساختمان به حدي آسيب ديد که قابل استفاده نيست و آب و برق شهر نيز قطع شده است. در طالقان 10 واحد مسکوني خسارت ديد و يک تن زخمي شد. بر اثر ريزش کوه در جاده چالوس نيز پنج دستگاه خودرو خسارت ديد


پنج تن در نور و دو تن در قزوين بر اثر زمين لرزه امروز کشته شدند
در زلزله امروز پنج تن در شهر نور، در شمال ايران، کشته و 10 تن زخمي شدند. در قزوين نيز دو تن کشته شدند. در منطقه رودبار، اختلالاتي در شبکه تلويزيوني و مخابرات پديد آمد. در گذشته نيز زمين لرزه هايي در شمال ايران روي داد و در زمين لرزه رودبار در سال 1369، حدود 35 هزار نفر جان خود را از دست دادند، و نزديک به 100 هزار نفر زخمي شدند. شدت آن زمين لرزه، 7/7 درجه ريشتر بود.
-------------------


انسداد جاده چالوس در اثر زلزله و ريختن ميليون ها سكنه وحشت زده تهران به خيابان ها
در اثر زلزله نسبتا شديدي به قدرت 5.2 درجه ريشتر که ساعت 5 و 10 دقيقه بعدازظهر ساري و شهرهاي استانهاي گيلان و مازندران را لرزانيد، تهران نيز به لرزه در آمد. ميليونها تهراني وحشت‌زده از منازل بيرون ريختند و تلاش مي‌کردند از طريق تلفن‌هاي همراه از سلامت دوستان و آشنايان خود باخبر شوند. گزارش‌ها حاکي است که زلزله تاکنون 25 نفر تلفات در شهرهاي شمالي داشته است اما در تهران، تلفاتي نداشت. زلزله در سه نقطه باعث ريزش کوه و انسداد جاده تهران – چالوس شد، در شرايطي كه عصر جمعه هزاران اتوموبيل به سمت پايتخت در حرکت بودند. رسانه‌ها شهرهاي يوش و بلده را مرکز زلزله اعلام کردند. در نور شمار کشته‌شدگان 5 نفر و زخمي‌‌ها 20 نفر گزارش شد. در قزوين زلزله دست كم جان دو تن را گرفت. تهران يكي دوساعت بعد از وقوع زلزله به حالت عادي بازگشت و مردم به تدريج به منازل خود مراجعت كردند


مرکز زلزله امروز در 70 کيلومتري شمال شرق تهران گزارش شد
مرکز زلزله اي که ساعت هشت و 17 دقيقه بعد از ظهر جمعه رخ داد، شمال ايران و در 70 کيلومتري شمال شرق تهران گزارش شده است. مرکز زلزله نگاري استراسبورگ، شدت اين زلزله را 1/6 درجه در مقياس ريشتر اعلام کرده، اما موسسه ژئوفيزيک تهران مي گويد که شدت زمين لرزه 5/5 درجه بوده است. زمين لرزه در شهرهاي استان مازندان و نيز در تهران، استان گيلان، تبريز، و اصفهان، و بنا به برخي گزارش ها، حتي در بخش هاي جنوب شرق ترکيه نيز احساس شد. مقامات سرگرم ارزيابي خسارت ها و تلفات احتمالي هستند

--------------------------

پیک ایران

گزارشگر CNN از تهران : زلزله روز جمعه با خسارات و تلفات زيادي همراه است
گزارشگر تلويزيون سي ان ان از تهران گفت امواج زلزله اي که در شمال ايران به وقوع پيوست و باعث شکستن شيشه هاي خانه ها در تهران گرديد با خسارات و تلفات زيادي همراه است. برخي روستاها در استانهاي قزوين و مازندران بطور کامل ويران شده اند. زمين لرزه روز جمعه تا کنون 16 پس لرزه نيز داشته است که بيش از پيش باعث نگراني و وحشت ساکنان اين مناطق شده است. خبرگزاري رويتر نيز به نقل از مرکز زلزله نگاري امريکا اعلام کرد قدرت زلزله امروز در شمال ايران 6.2 ريشتر بوده است. قدرت زلزله فاجعه بار بم نيز همين ميزان بود.


بخشدار بلده : ۵۰ درصد ساختمانهاى منطقه خسارت ديده است
نوشهر ، ايرنا : هشتم خرداد۱۳۸۳ برابر با۲۸ م۲۰۰۴ي
بخشدار بخش "بلده " شهرستان نور در استان مازندران گفت : ۵۰ درصد از
ساختمانهاى ادارى و مسکوني اين بخش ، بر اثر زمين لرزه عصر امروز (جمعه )
بين ۳۰ تا۱۰۰ درصد تخريب شده است .
"جان الله عبدى "، امشب (جمعه شب) به ايرنا گفت : کليه دامداريهاى منطقه
نيز بين ۵۰ تا۸۰ درصد خسارت ديده است .
وى افزود : در اين بخش ، بر اثر زمين لرزه ،۱۰ نفر مجروح شده اند و
خوشبختانه تاکنون کسي جان خود را از دست نداده است .
بخشدار بلده ، اضافه کرد : مخابرات اين بخش دچار اختلال شده و ريزش کوه
همچنان ادامه دارد و برخي راه هاى منطقه بسته شده است .
وى گفت : گروه هاى امدادى به مناطق آسيب ديده اعزام شده است .
"معصوم معصومي " معاون فرماندارى نور نيز گفت : زمين لرزه در بخش بلده
اين شهرستان که مرکز زمين لرزه امروز است ، تلفات جاني نداشته است .
وى افزود : ريزش کوه در جاده هاى کوهستاني همچنان ادامه دارد.
وى اضافه کرد : بر اثر زمين لرزه ، هفت نفر که مشغول کار بودند، از روى
داربست افتادند و مجروح شدند.
معاون فرماندار نور گفت : ستاد حوادث غير مترقبه و کليه دستگاه هاى
ادارى و امدادرساني شهرستان ضمن امداد رساني به مناطق زلزله زده ، در
آماده باش به سر مي برند.
وى کشته شدن پنج نفر در يک حادثه رانندگي در اين شهرستان در عصر
امروز را تاييد کرد.
گفته مي شود که اين حادثه همزمان با زلزله و بر اثر لرزش زمين بوقوع
پيوسته است .
زمين لرزه اى به شدت ۵ / ۵ ريشتر ساعت ۱۸ و هشت دقيقه امروز بخش وسيعي
از شمال کشور را لرزاند.
موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران ، مرکز اين زمين لرزه را منطقه بلده
شهرستان نور اعلام کرده است .



گزارش انستيتوي زئوفيزيک و رصدخانه استراسبورگ از زلزله روز جمعه در شمال ايرانانستيتوي زئوفيزيک و رصدخانه استراسبورگ فرانسه طي گزارشي اعلام کرد در منطقه البرز مرکزي گسلهاي فراواني وجود دارد که مشغول فعاليت هستند. زلزله اي که روز جمعه به وقوع پيوست مربوط به گسلهاي فعال شمال تهران بوده است. طول و عرض جغرافيائي زلزله دقيقا 36 درجه و 27 دقيقه شمالي و 51 درجه و 57 دقيقه شرقي است. عمق زلزله , 26.1 کيلومتري زمين بوده و فاصله مستقيم ان با تهران 69 کيلومتر است.


خروج مردم از تهران

ساعت هجده روز جمعه هشتم خرداد.بر اساس گزارشات ضدونقيض خانه هاي زيادي در محلات جنوبي تهران بر اثر زلزله به صورت نيمه تخريب درآمده و بسياري نيز غير قابل سکونت ميباشد.
در مناطق شمالي شهر مردم با اتومبيل در حال خروج از شهر هستند.مقصد آنها بيشتر شهرهاي شمالي و محدوده هاي باز اطراف تهران ميباشد

------------------


No comments:

Post a Comment

زلزله در شمال ایران

بنا بر گزارشها امروز بعد از ظهر زلزله شمال ایران رالرزانده است.زلزله به شدت زلزله بم بوده اما چون عمق بیشتری داشته قدرت تخریبش به اندازه زلزله بم نبوده است.

زلزله یک بلای طبیعی است. با اینکه ایران کشوری زلزله خیز است به یمن دولتهای بی لیاقت ومفتخور همیشه در بلایای طبیعی متحمل خسارات فراوان شده است.

همه هنر آقایان این است که مردم را به خواندن نماز آیات دعوت کنند.

خوب است که در سانسور و شکنجه و اعدام و رشوه خواری یا در رعایت مدل عبای خاتمی آخرین مدو تکنولوژی به کار گرفته میشود اما در حفظ امنیت مردم از نماز و دعا فراتر نمی روند.( برای اینکه خرجی ندارد!)

به هر جهت به دلیل اینکه بسیاری از سایتهای حبری فیلتر شده است و به اخبار دولتی هم مثل همیشه اعتمادی نیست من سعی خواهم کرد احبار زلزله رااز جاهای محتلف اینجا بنویسم.. شما هم اگر حبری دارید در نظر خواهی بنویسید.

ضمنا شبح عزیز و دوستان دیگر هم در این باره نوشته اند.




-----------------------------
همبستگی ملی

حداقل دوازده نفر از هموطنان در زلزله عصر جمعه در شمال كشور جان خود را از دست داده اند.
Fri, 28/05/2004 - 16:23
گزارشها حاكي از كشته شدن حداقل دوازده نفر در زلزله عصر جمعه در صفحات شمالي كشور است.اما آمار تلفات كه از سوي منابع مختلف در رژيم آخوندي ارائه مي شود، ضد و نقيض است.
– خبرگزاري فرانسه به نقل از ”راديو و تلويزيون دولتي“ گزارش داد, تعداد نامشخصي از مردم كشته شده اند. همين خبرگزاري به نقل از خبرگزاري رسمي رژيم(ايرنا) گزارش داد كه منابع بيمارستاني گفته اند پنج نفر در منطقه نور جان خود را از دست داده اند و بيست نفر زخمي شده اند.
.
جزايري(رئيس ستاد حوادث غير مترقبه كشور) گفت در استان قزوين در منطقه رودبار الموت, در روستاي گادرخان, به چند واحد مسكوني خسارت وارد شده و يك نفر هم در آنجا جان خود را از دست داده است. اما هلال احمر اعلام كرد كه در قزوين دو نفر كشته شده اند.
تلويزيون رژيم اعلام كرد: ”بر اساس اعلام ستاد حوادث غير مترقبه استان قزوين, متأسفانه در مناطق روستايي روبار شهرستان و رودبار الموت و همينطور برخي از مناطق روستايي آبيك, موجب خسارت جاني و مالي شد.
.
شدت زلزله 2/6 ريشتر و زمان وقوع آن هفده و ده دقيقه گزارش شده است.مركز زلزله در برخي گزارشها ساري و در برخي گزارشها چالوس و يا بلده گفته شده است. به علت بزرگي زلزله، تكانهاي آن در تهران و شماري از استانهاي ديگر كشور (مركزي، قم، زنجان، گيلان،اصفهان) احساس شده است.
بعداز ظهر جمعه ،تكانهاي لزله مردم تهران را وحشتزده كرد و بسياري از خانه هاي خود بيرون ريختند
يك استاد ژئومورفولژي دانشگاه تربيت مدرس گفت: در منطقه البرز مركزي گسلهاي فراواني وجود دارد كه مشغول فعاليت هستند.زلزله اي كه اتفاق افتاده مربوط به گسلهاي فعال شمال تهران است. كه البته با تهران فاصله دارد ولي مركز اين زمين لرزه در يوش و بلده بوده است. طول و عرض جغرافيايي اون دقيقاً 36 درجه و 27دقيقه شمالي و 51درجه و 57دقيقه شرقي هست. عمق زلزله, 1/26 كيلومتري زمين بوده و فاصله مستقيمش با شهر تهران 69كيلومتر است.“

درباره خسارتهاي ناشي از زلزله نيز تاكنون گزارش جامع و دقيقي ارائه نشده است.
ستاد حوادث غيرمترقبه اعلام كرد:زلزله در تهران به منازل مسكوني خسارت زد. بر اثر اين زمين لرزه به برخي ساختمانهاي در مناطق 2 و 5شهرداري تهران, خساراتي وارد شد.
برخي شيشه هاي ساختمانها شكست و ديوارها وستونها ترك برداشته شد. تأسيسات برخي از ساختمانها با وقوع اين زمين لرزه خسارت ديد.
شكستگي لوله ها و قطع كابلهاي برق از جمله خسارتهاي وا رد شده است. داود زارعيان مدير كل شركت مخابرات ايران گفت شبكه هاي تلفن ثابت دربرخي نقاط كشور قطع شده است».
ستاد حوادث غير مترقبه استانداري مازندران اعلام كرد: بر اساس گزارشها اوليه زمين لرزه در برخي روستاهاي مناطق بلده. كجور, مرزن آباد در جنوب شهرستانهاي نور وچالوس, باعت تخريب تعدادي از واحداهاي مسكوني گرديد

زمين لرزه, هم چنين موجب ريزشهايي در جاده كندوان (كرج-چالوس) شده است و خطر ريزش همچنان وجود دارد. در حد فاصل منطقه سياه بيشه تا چالوس در چند نقطه, كوه ريزش كرده است.
متعاقباً نيروي انتظامي رژيم اعلام كرد: جاده چالوس بر اثر زمين لرزه ازعصر امروز تا اطلاع بعدي بسته است...
----------------------------

اخبار روز

بيست نفر به دليل ريزش كوه در جاده كندوان جان سپردند

سه نفردر الموت قزوين كشته شده‌‏اند و تعداد مجروحين و كشته‌‏شدگان شهرستان‌‏های مرزن‌‏آباد, كلاردشت و بلده هنوز اعلام نشده افزود

جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۲ – ۲۸ مه ۲۰۰۴

تهران-خبرگزاری كار ايران: رئيس مركز كنترل و فرماندهی نيروی انتظامی گفت: در حال حاضر جاده كندوان به طور كامل بسته است و خودروهايی كه در جاده مانده‌ بودند تخليه شده‌‏اند.
سردار محمد رويانيان رئيس مركز كنترل و فرماندهی نيروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين مطلب, افزود: درحد فاصل هراز - كن به سمت تهران سنگ‌‏های بزرگی در مسافتی كمتر از يك كيلومتر به سطح جاده سقوط كرده‌‏اند كه اين مسير شرايط بسيار بحرانی دارند. رويانيان گفت: بيست نفر به دليل ريزش كوه در جاده كندوان جان سپردند و هشتاد نفر در جاده مجروح شده‌‏اند. كه تعدادی از آنها به بيمارستان منتقل گشته‌‏اند.
وی در خصوص وضعيت شهرستان قزوين, گفت: در الموت قزوين حدود يازده نفر مجروح و سه نفر كشته شده‌‏اند و در مناطق روستايی بسياری از منازل تخريب شده‌‏اند.
وی با اشاره به اينكه تعداد مجروحين و كشته‌‏شدگان شهرستان‌‏های مرزن‌‏آباد, كلاردشت و بلده هنوز اعلام نشده افزود: نيروی انتظامي, يگان ويژه و پليس راه به طور صددرصد در مناطق حادثه ديده حضور دارند و برای تامين امنيت اين مناطق تلاش مي‌‏كنند.
رويانيان خاطرنشان كرد: از ساعات اوليه وقوع زلزله ارتباط ما با مناطق حادثه ديده برقرار شده و به كليه واحدهای انتظامی دستور داديم هرگونه تخريب و ضرر و زيان جانی و مالی را به ما اعلام كنند.
وی گفت: نيروهای كمكی از شهرهای مختلف به منطقه زلزله‌‏ديده به ويژه چالوس و كندوان اعزام شد‌‏ه‌‏اند و تمام سازمان‌‏ها همچون هلال احمر و راه‌‏داری برای كمك به زلزله‌‏ديدگان به مناطق حادثه‌‏ديده فرستاده شده‌‏اند.



--------------------

روشنگری



زلزله در شمال ايران
خبرهای رسيده از تهران حاکی از آن است که خساراتى به مناطق 2 و 5 وارد شده است. منابع دولتى هنوز در اين مورد خبرى را منتشر نكرده اند



روشنگرى : گزارشا ت مستقيم از تهران و نيز خبرگزاری های غربی از وقوع زلزله در شمال ايران خبر داده اند. بنا بر خبرهاى رسيده از تهران خساراتى به مناطق 2 و 5 تهران وارد شده است. منابع دولتى در مورد خسارات تهران خبرى را منتشر نكرده اند و همينطور از خسارات و تلفات در شهرهای شمال مازندران كه مركز اصلى زمين لرزه بوده تا لحظه درج اين گزارش،هنوز خبری ارائه نشده است.خبرگزاری سی ان ان شدت زلزله را 2/6 ريشتر ذکر کرده است.در ميان مردم شايع است که کارشناسنان گفته اند اين تکان های پيش زلزله است . همين امر باعث وحشت مردم شده است.

مجموعه اخباری که در اين رابطه در رسانه های ايران منتشر شده است از اين قرار است.

زمين‌لرزه‌اى نسبتا شديد بعد از ظهر حدود ساعت 17:10 دقيقه امروز تهران را لرزاند.
به گزارش خبرنگار ?حوادث? ايسنا، اين زمين‌لرزه موجب ترس و وحشت شهروندان تهرانى و رفتن آنها به خيابانها و كوچه‌ها شد.

اخبار بدست آمده حاكى است اين زمين‌لرزه در كرج، اسلامشهر، رباط كريم ، آبيك ، قزوين و ديگر شهر‌هاى اطراف تهران نيز احساس شده است.
هنوز مركز و شدت ميزان وقوع اين زمين‌لرزه اعلام نشده است.

اخبار تكميلى متعاقبا ارسال مي‌شود. به گزارش خبرگزارى فارس بر اثر زمين‌لرزه نسبتاً شديد كه ساعت 17 و 10 دقيقه امروز روى داد، شهرستان‌هاى مختلف استانهاى گلستان، مازندران، گيلان، تهران، قم، اصفهان، مركزي، زنجان، اردبيل و آذربايجان شرقى به شدت لرزيدند. زلزله شديد در استان مازندران موجب وحشت شديد مردم شد و بسيارى از شهروندان شهرستانهاى اين استان سراسيمه از خانه‌هاى خود خارج شدند.

در حال حاضر نيز از بيم تكرار زلزله بسيارى از مردم در خيابانها به سر مى برند.
رئيس پژوهشکده سوانح طبيعى اعلام کرد که زلزله علاوه بر تهران ، قم ، سارى ، قزوين ، کرج و رباط کريم را هم لرزانده است .
سيد محمود فاطمه عقدا در گفتگو با خبرنگار اجتماعى مهر افزود: زلزله اى که چند لحظه قبل تهران را لرزاند در استانهاى قم ، سارى ، قزوين ، کرج و ربا ط کريم را نيز لرزاند.
وى افزود: هنوز مرکز و اندازه دقيق زلزله مشخص نشده ولى زلزله اى نسبتا شديد بوده و احتمال پس لرزه هاى بعدى وجود دارد چنانچه اين زلزله زلزله اصلى باشد از اين پس بايد منتظر پس لرزه باشيم و چنانچه اين زلزله ، زلزله اصلى نباشد امکان اين که زلزله اصلى در راه باشد وجود دارد. در نتيجه توصيه مى شود مردم ضمن حفظ آرامش خود يه مسائل ايمنى توجه داشته باشند .
رييس امداد و نجات هلال احمر اعلام كرد: نيروهاى هلال احمر آمادگى كامل براى ارايه خدمات پزشكى و درمانى به زلزله زدگان را دارد.
بيژن دفترى, رييس امداد و نجات هلال احمر, در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعى ايلنا, گفت: مركز اصلى بروز زلزله تهران مشخص نيست و متاسفانه هنوز ارتباطى با موسسه ژئوفيزيك برقرار نشده است.
وى افزود: بخش‌‏هايى از تهران, اسلام‌‏شهر, گيلان و مازندران دچار زلزله شده‌‏اند؛ اما آسيب جسمى به كسى وارد نشده است.
به گفته دفترى, برخى ساختمان‌‏ها ريزش كرده‌‏اند كه با توجه به شرايط و موقعيت تهران كه خود به خود برخى ساختمان‌‏هاى فرسوده در حال ريزش هستند, بسيار طبيعى است.


-----------------------------
رادیو فردا


بيش از 90 تن از اهالي مرزن آباد در زلزله امروز ايران زخمي شدند
در مرزن آباد، بيش از 90 تن در اثر زلزله زخمي شدند. حدود 50 ساختمان به حدي آسيب ديد که قابل استفاده نيست و آب و برق شهر نيز قطع شده است. در طالقان 10 واحد مسکوني خسارت ديد و يک تن زخمي شد. بر اثر ريزش کوه در جاده چالوس نيز پنج دستگاه خودرو خسارت ديد


پنج تن در نور و دو تن در قزوين بر اثر زمين لرزه امروز کشته شدند
در زلزله امروز پنج تن در شهر نور، در شمال ايران، کشته و 10 تن زخمي شدند. در قزوين نيز دو تن کشته شدند. در منطقه رودبار، اختلالاتي در شبکه تلويزيوني و مخابرات پديد آمد. در گذشته نيز زمين لرزه هايي در شمال ايران روي داد و در زمين لرزه رودبار در سال 1369، حدود 35 هزار نفر جان خود را از دست دادند، و نزديک به 100 هزار نفر زخمي شدند. شدت آن زمين لرزه، 7/7 درجه ريشتر بود.
-------------------


انسداد جاده چالوس در اثر زلزله و ريختن ميليون ها سكنه وحشت زده تهران به خيابان ها
در اثر زلزله نسبتا شديدي به قدرت 5.2 درجه ريشتر که ساعت 5 و 10 دقيقه بعدازظهر ساري و شهرهاي استانهاي گيلان و مازندران را لرزانيد، تهران نيز به لرزه در آمد. ميليونها تهراني وحشت‌زده از منازل بيرون ريختند و تلاش مي‌کردند از طريق تلفن‌هاي همراه از سلامت دوستان و آشنايان خود باخبر شوند. گزارش‌ها حاکي است که زلزله تاکنون 25 نفر تلفات در شهرهاي شمالي داشته است اما در تهران، تلفاتي نداشت. زلزله در سه نقطه باعث ريزش کوه و انسداد جاده تهران – چالوس شد، در شرايطي كه عصر جمعه هزاران اتوموبيل به سمت پايتخت در حرکت بودند. رسانه‌ها شهرهاي يوش و بلده را مرکز زلزله اعلام کردند. در نور شمار کشته‌شدگان 5 نفر و زخمي‌‌ها 20 نفر گزارش شد. در قزوين زلزله دست كم جان دو تن را گرفت. تهران يكي دوساعت بعد از وقوع زلزله به حالت عادي بازگشت و مردم به تدريج به منازل خود مراجعت كردند


مرکز زلزله امروز در 70 کيلومتري شمال شرق تهران گزارش شد
مرکز زلزله اي که ساعت هشت و 17 دقيقه بعد از ظهر جمعه رخ داد، شمال ايران و در 70 کيلومتري شمال شرق تهران گزارش شده است. مرکز زلزله نگاري استراسبورگ، شدت اين زلزله را 1/6 درجه در مقياس ريشتر اعلام کرده، اما موسسه ژئوفيزيک تهران مي گويد که شدت زمين لرزه 5/5 درجه بوده است. زمين لرزه در شهرهاي استان مازندان و نيز در تهران، استان گيلان، تبريز، و اصفهان، و بنا به برخي گزارش ها، حتي در بخش هاي جنوب شرق ترکيه نيز احساس شد. مقامات سرگرم ارزيابي خسارت ها و تلفات احتمالي هستند

--------------------------

پیک ایران

گزارشگر CNN از تهران : زلزله روز جمعه با خسارات و تلفات زيادي همراه است
گزارشگر تلويزيون سي ان ان از تهران گفت امواج زلزله اي که در شمال ايران به وقوع پيوست و باعث شکستن شيشه هاي خانه ها در تهران گرديد با خسارات و تلفات زيادي همراه است. برخي روستاها در استانهاي قزوين و مازندران بطور کامل ويران شده اند. زمين لرزه روز جمعه تا کنون 16 پس لرزه نيز داشته است که بيش از پيش باعث نگراني و وحشت ساکنان اين مناطق شده است. خبرگزاري رويتر نيز به نقل از مرکز زلزله نگاري امريکا اعلام کرد قدرت زلزله امروز در شمال ايران 6.2 ريشتر بوده است. قدرت زلزله فاجعه بار بم نيز همين ميزان بود.


بخشدار بلده : ۵۰ درصد ساختمانهاى منطقه خسارت ديده است
نوشهر ، ايرنا : هشتم خرداد۱۳۸۳ برابر با۲۸ م۲۰۰۴ي
بخشدار بخش "بلده " شهرستان نور در استان مازندران گفت : ۵۰ درصد از
ساختمانهاى ادارى و مسکوني اين بخش ، بر اثر زمين لرزه عصر امروز (جمعه )
بين ۳۰ تا۱۰۰ درصد تخريب شده است .
"جان الله عبدى "، امشب (جمعه شب) به ايرنا گفت : کليه دامداريهاى منطقه
نيز بين ۵۰ تا۸۰ درصد خسارت ديده است .
وى افزود : در اين بخش ، بر اثر زمين لرزه ،۱۰ نفر مجروح شده اند و
خوشبختانه تاکنون کسي جان خود را از دست نداده است .
بخشدار بلده ، اضافه کرد : مخابرات اين بخش دچار اختلال شده و ريزش کوه
همچنان ادامه دارد و برخي راه هاى منطقه بسته شده است .
وى گفت : گروه هاى امدادى به مناطق آسيب ديده اعزام شده است .
"معصوم معصومي " معاون فرماندارى نور نيز گفت : زمين لرزه در بخش بلده
اين شهرستان که مرکز زمين لرزه امروز است ، تلفات جاني نداشته است .
وى افزود : ريزش کوه در جاده هاى کوهستاني همچنان ادامه دارد.
وى اضافه کرد : بر اثر زمين لرزه ، هفت نفر که مشغول کار بودند، از روى
داربست افتادند و مجروح شدند.
معاون فرماندار نور گفت : ستاد حوادث غير مترقبه و کليه دستگاه هاى
ادارى و امدادرساني شهرستان ضمن امداد رساني به مناطق زلزله زده ، در
آماده باش به سر مي برند.
وى کشته شدن پنج نفر در يک حادثه رانندگي در اين شهرستان در عصر
امروز را تاييد کرد.
گفته مي شود که اين حادثه همزمان با زلزله و بر اثر لرزش زمين بوقوع
پيوسته است .
زمين لرزه اى به شدت ۵ / ۵ ريشتر ساعت ۱۸ و هشت دقيقه امروز بخش وسيعي
از شمال کشور را لرزاند.
موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران ، مرکز اين زمين لرزه را منطقه بلده
شهرستان نور اعلام کرده است .



گزارش انستيتوي زئوفيزيک و رصدخانه استراسبورگ از زلزله روز جمعه در شمال ايرانانستيتوي زئوفيزيک و رصدخانه استراسبورگ فرانسه طي گزارشي اعلام کرد در منطقه البرز مرکزي گسلهاي فراواني وجود دارد که مشغول فعاليت هستند. زلزله اي که روز جمعه به وقوع پيوست مربوط به گسلهاي فعال شمال تهران بوده است. طول و عرض جغرافيائي زلزله دقيقا 36 درجه و 27 دقيقه شمالي و 51 درجه و 57 دقيقه شرقي است. عمق زلزله , 26.1 کيلومتري زمين بوده و فاصله مستقيم ان با تهران 69 کيلومتر است.


خروج مردم از تهران

ساعت هجده روز جمعه هشتم خرداد.بر اساس گزارشات ضدونقيض خانه هاي زيادي در محلات جنوبي تهران بر اثر زلزله به صورت نيمه تخريب درآمده و بسياري نيز غير قابل سکونت ميباشد.
در مناطق شمالي شهر مردم با اتومبيل در حال خروج از شهر هستند.مقصد آنها بيشتر شهرهاي شمالي و محدوده هاي باز اطراف تهران ميباشد

------------------


0 comments:

Post a Comment